Hem > Marknadsföring > Spridning av nya produkter

Spridning av nya produkter

Det finns många teorier om hur en ny produkt eller tjänst sprider sig bland användare. En av de mer kända är Everett Rogers Innovation Adaption Curve som i korthet beskriver spridningen som en normalfördelad kurva där 2,5% av befolkningen är innovatörer, dvs de som kommer på den nya produkten/tjänsten. 13,5 % är early adapters, de som är först med det nya. 34% är tidig majoritet, 34% är sen majoritet och resterande 16% är laggers, de där som  nu börjar fundera på om GPS eller Iphone kan vara något att titta på.

Om du vill ha Innovation Adaption Curve illustrerad på ett övertygande sätt så ta en titt på det här klippet.

Annonser
Kategorier:Marknadsföring
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: