Hem > Innovationer > Europeiska året för kreativitet och innovation

Europeiska året för kreativitet och innovation

logo_eyci-2009Inför det nya årets entré kan det vara bra att reflektera över hur det gamla året har varit. År 2009 var det Europeiska året för kreativitet och innovation, man skulle kunna säga att 2009 var mitt år. Jag brinner för kreativitet och innovation så jag frågar mig själv vad jag har gjort för att öka kreativiteten och innovationen och vilka andra initiativ jag sett? Svaret är att jag själv inte tänkt särskilt mycket på att det var just mitt år som flög förbi och en av anledningarna är nog att jag så här i tider av reflektion kan konstatera att initiativen varit få och lama. Visst kan man på den officiella hemsidan hitta fina rubriker om spännande evenemang men av detta är Sverige en mycket liten del, kanske i skuggan av ordförandeskapet. Vi repar oss dock på slutet för den 16 och 17 december hålls ”The Closing Conference of the European Year of Creativity and Innovation” i Stockholm. Vi vaknade till sist, jag önskar att jag varit pigg och på hugget redan från början. Lycklig är dock jag som får en ny chans nästa år, 2010 års tema berör nämligen oss alla. År 2010 är det Europeiska året för bekämpning av fattigdom och social utestängning.

  1. Elin
    14 december, 2009 kl. 10:48

    Bor i huvudstaden och har verkligen inte märkt någonting av vare sig kreativitet eller innovation här. Kan ju bero på att vårt land ligger lite före i utvecklingen, vi har ju nämligen gjort allt i år för att nästa års tema (fattigdom och social utestängning) ska bli bra och uppmärksammat! Kanske hade krisen och arbetslösheten som kom med den kunnat stoppas om det hade valts ett annat tema nästa år…och kanske hade då innovationerna och kreativiteten blomstrat i vårt avlånga land under 2009 som det var tänkt att bli! Men nu är det väl viktigare än någonsin att fortsätta jobba med just det, att få folk kreativa och innovativa så att arbetslösheten kan minskas! Så jag tycker vi kör dubbla teman nästa år! Go 2010!

  2. Jessica
    18 december, 2009 kl. 11:24

    Jag tillhör det stora flertalet som tyvärr inte hade någon aning om vad årets tema var. Risken med slogans och stora begrepp är att de förblir just det.

    Många tycker nog att det som beslutas i Europa är för långt borta och angår inte dem. Det kan man se i lilla Sverige också, hur många av dem som bor på landsbygden anser att de i huvudstaden har en riktig bild om vad som pågår där? De flesta ser nog i första hand till sig själva och sin närmaste omgivning och agerar som de alltid gjort.

    För att något ska hända gällande kreativitet och innovation krävs det nog både mer engagemang på gräsrotsnivå och fler initivativ från högre nivå som ökar medvetenheten hos folk.

    Ett problem med att nå ut med rätt information kan vara att kreativitet och innovativitet är ganska luddiga begrepp, fattigdom är något betydligt mer påtagligt. Dessutom, hur ser man egentligen att landet har blivit mer kreativt? Sånt är ju svårt att utläsa på årets BNP och om syftet med kreativiteten är att få fram fler produkter är det något som kan dröja åratal innan det märks. Om syftet är att generellt få mer kreativa medborgare är det ännu svårare att märka av.

  3. Karolina Borg
    21 december, 2009 kl. 03:58

    Tack för intressanta kommentarer, vi sätter vårt hopp till 2010. Det är ju i vilket fall för sent att ändra 2009 nu.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

