Hem > Marknadsföring > Pepsi belönar innovativa idéer

Pepsi belönar innovativa idéer

http://www.flickr.com/photos/erenPepsi avstår i år från att medverka med reklam i den amerikanska fotbollsfinalen ”Superbowl”, där man tidigare år varit huvudsponsor. I stället väljer man att starta projektet ”Pepsi Refresh Project” där man under ett års tid utlovar stipender till amerikanska privatpersoner, företag och organisationer som kommer in med en genomförbar idé som kan påverka världen positivt. Det är inga småsummor man bestämt sig för att dela ut, totalsumman uppgår till över 20 miljoner dollar och det är medborgarna i USA som själva röstar om vilka idéer som är värda ett stipendium.

Det här är en av de intressantaste kombinationerna av CSR (Corporate Social Responsibility) och marknadsföring i Sociala  media jag sett hittills. Genom att Pepsi belönar idéer inom kategorier som ”vår planet”, ”hälsa”, ”utbildning” etc görs bilden av Pepsi som ett ansvarsfullt företag tydlig för alla besökare. Samtidigt får den som lämnar in en idé eller röstar på ett inlämnat bidrag automatiskt det publicerat på sin Facebooksida för alla vänner att beundra och inspireras av vilket ger oerhört snabb spridning av budskapet.

Givetvis räknar Pepsi med att  satsningen ska löna sig för företaget och att allt fler framöver ska välja att köpa Pepsi, det ska bli spännande att se om det lyckas!

Foto: www.flickr.com/photos/eren
Kategorier:Marknadsföring Etiketter:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar