Hem > Innovationer > Sluta sträva efter perfektion!

Sluta sträva efter perfektion!

De flesta innovatörer vill att deras produkt ska vara perfekt. Från den dag den möter marknaden för första gången ska den vara komplett, oövervinnerlig och slå alla med häpnad – att man kan göra något så fulländat! Tyvärr tar perfektion tid, ofta lång tid, och tid är det som en innovatör har minst av. Det gäller att få fram produkten och få ut den på marknaden medan den fortfarande är aktuell och innan någon annan har gjort något liknande eller likvärdigt som löser problemet, och här uppstår en viss kollision och frustration hos innovatören. 

Så här skriver Mike Brown i ett inlägg i ”Blogging Innovation”:  Too often people try to make a potential product or service innovation perfect before they launch it. You know what? Often the last 10% of modifications that you make, generally take the longest and aren’t always what the customer thinks will make it perfect – they’re what YOU think will make it perfect. Instead, determine your potential risks, plan your risk response, get it in the hands of a customer sample, get ready for feedback you never expected, and love every bit of feedback you do get (it’s a gift).

Det är bara att inse, alla produkter kan bli lite bättre. Designen kan bli lite snyggare, formen något bättre, tyngden kan minskas, fodralet göras snyggare, hastigheten kan öka eller omfånget minskas. Men se till att det är kunderna som efterfrågar förbättringen och inte du själv som innovatör som inte kan sluta putsa på detaljerna. Gör som brukligt är nuförtiden – släpp version 1.0 och förbättra sedan stegvis och över tid – med kundernas synpunkter som bas, då vet du att det är rätt saker som ändras och du missar inte ditt försprång på marknaden!

Annonser
  1. 2 mars, 2010 kl. 09:31

    Tack Cecilia!
    Detta var precis vad jag behövde bli påmind om just nu. Allt för många, inklusive mej, är livrädda för att släppa ifrån sej något som bara är ”good enough”.

    Så enkelt, så självklart men ack så svårt att leva upp till.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: