Hem > Innovationer > Den omöjliga marknadsundersökningen?

Den omöjliga marknadsundersökningen?

Hur gör man en marknadsundersökning av en idé? Är det ens möjligt?

När vi får in idéer till nya produkter så vill vi veta om det finns en marknad för den tänkta produkten innan vi investerar pengar och tid i idéutveckling. Ofta innebär det att vi ber innovatören att genomföra någon form av marknadsundersökning. Problemet är att innovatören inte kan berätta exakt VAD det är som ska utvecklas utan får ställa frågor som ”upplever ni problem med X” och ”skulle ni vilja ha en lösning på Y”. Ofta är svaren spridda och enkäten allt annat än enkel att tolka.

Björn Alberts har skrivit ett intressant inlägg om att kunderna gärna kan involveras i förbättringsprocesser, tex önska en ny smak på kaffet men att det inte fungerar att involvera kunderna i verklig innovation eftersom de faktiskt inte vet vad det är de saknar.

It’s really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them.  Steve Jobs

If I had asked people what they wanted, they would have said a faster horse.  Henry Ford

Samma tankegångar har Glen Stansberry på Blogging Innovation.

Instead of spending your time asking everyone around if they think your concept will work, spend that time developing the idea. Let it marinate and take shape. And develop the snot out of it. Once you’ve got a bangin’ prototype, then see what people think.

Jag tror att herrarna ovan har rätt. Det är bättre att sikta på att få fram prototypen och testa den istället för att försöka involvera kunderna i den tidiga utvecklingsprocessen. Problemet uppstår dock när det inte är innovatörens egna pengar som ska riskas. Om det som hos oss på ALMI handlar om offentliga medel som ska användas till produktutvecklingen måste det finnas något slags underlag att fatta beslut om och då är vi tillbaka vid frågan ”kommer detta att gå att sälja”? Har du något förslag på hur vi kan göra?

Annonser
  1. Anna Bäcklund
    24 mars, 2010 kl. 08:42

    Hej!

    Jag vill tipsa om en ny bok som till viss del berör ämnet och som riktar in sig just på Idea to Market och där läsaren själv kan jobba med olika uppgifter för att ta reda på mer om sin marknad och hur idén kan utvecklas. Boken heter ”Sälj skinnet innan björnen är skjuten” och är skriven av Mikael Jonsson. En lättsam och kul bok!

  2. Cecilia Ödman
    24 mars, 2010 kl. 10:33

    Tack för boktipset Anna! Den låter intressant – ska läsa och inspireras.

  1. 6 maj, 2010 kl. 07:00

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: