Hem > Marknadsföring > Gör sociala media individerna viktigare än företagen?

Gör sociala media individerna viktigare än företagen?

I senaste avsnittet av Trend-TV berättar trendspanaren Göran Adlén om hur framgångsrika företag använder sig av medarbetarnas personliga kontaktnät i olika sociala medier för att nå ut med budskap.

I samma anda menar entreprenören Per Frykman att marknadsföring framöver kommer att handla nästan uteslutande om mouth-to-mouth och att de som rekommenderas är individerna, inte företaget i sig.

Tanken är alltså att det är individen som är den viktiga i sociala media och att konversationen pågår mellan individerna och inte mellan företag. Men jag vill hävda att så har det alltid varit, skillnaden mot förr är räckvidden och transparensen som de nya kanalerna för med sig. Där ditt rykte för några år sedan bara nådde ut till en ganska nära krets kan du i dag genom användande av sociala medier visa upp din kompetens för en betydligt större krets och därmed arbeta in din eget varumärke på ett mycket tydligare sätt.

Hur ska du då ta tillvara på den här möjligheten? Börja med att bestämma vad det är du vill vara känd för, vad som är din specialitet. Ta sedan reda på hur du framstår idag, du kan tex Googla dig själv och se vad det är för typ av information som kommer upp.  När du har nuläget och visionen klara för dig är det dags att lägga upp en strategi för förflyttningen – i vilka kanaler ska du göra dig synlig och med vilket budskap?

Du som har anställda bör också fundera över hur din personals personliga varumärken kan vara en möjlighet i din verksamhet – och vad som händer den dag de lämnar företaget.

Annonser
  1. 8 april, 2010 kl. 08:03

    En bra fråga som är värd att tänka på! Gör sociala medier individerna viktigare än företagen? Individer har alltid varit företagets viktigaste marknadsförare. Nöjd personal sprider företagets goda rykte vidare. Jag håller med om att konversationen alltid har skett mellan individer.

    På något sätt blir företagets interna situation och personalens tillfredsställelse viktigare och viktigare. Vad personalen tycker och tänker idag, har en större inverkan på varumärket än tidigare just för att rykten, tyckande och missnöje spridas så oerhört snabbt, och till många fler, genom sociala medier. En god intern situation blir därför en allt större förutsättning för den externa synen på varumärket.

  2. 8 april, 2010 kl. 10:53

    Kanske kommer sociala medier att leda till att det ofta försummade området interninformation får ett välförtjänt uppsving? Att se till att personalen är välinformerad och känner sig sedda kommer kanske att ge snabb utdelning i form av att de talar väl om företaget i de kanaler de använder? Spännande tanke!

  3. 8 april, 2010 kl. 09:05

    Idag blir det medarbetare och kunder som kommer att stå för marknadsföringen inte minst via sociala media. Då får vi en viktig glidning från företagets varumärke till de personliga. Det har aldrig någonsin varit viktigare att inventera sitt professionella rykte och varumärke än idag. Som man uppfattar medarbetarna, så uppfattar man företaget, både i kundmötet och i social media.

    • 9 april, 2010 kl. 09:53

      Håller med dig – det är ju i stort sett alltid en individ man gör affärer med. Upplevelsen av till exempel ALMI beror ju på den rådgivare du har träffat. Är han/hon kompetent och trevlig så har du ett positivt intryck av hela organisationen – och tvärtom.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: