Hem > Marknadsföring > Engagemangsmarknadsföring

Engagemangsmarknadsföring

Sociala medier handlar om engagemangsmarknadsföring, om du kan få folk att prata om ditt varumärke på parmiddagen så har du lyckats!

Det säger Chrille Peterson, affärsutvecklare på Moderskeppet. Under en workshop för ALMI förra veckan delade han med sig av exempel på hur företag arbetar med sociala medier och uppmaningen till deltagarna var att sno det som verkar funka för andra.

Ett av de exempel som togs upp under dagen var hur godistillverkaren BUBS arbetat med Facebook för att öka sin försäljning av godis. BUBS storsäljare Hallonlaktritsskallen fick bli vägen till att skapa starkare engagemang för företagets övriga produkter genom en egen Facebook Fan-sida där hittills närmare 84 000 personer har  valt att bli fans. Dessa 84 000 personer får regelbundet nyheter om Hallonlakritsskallen, men de får också tips om andra Bubs-produkter – en strategi som ökat försäljningen på hela sortimentet. Det kallas för ROE = Return on Engagement.

Receptet för att lyckas i sociala media är alltså att skapa engagemang och det gör du enligt Chrille Peterson genom följande ingredienser:

  • Kunskap
  • Fingertoppskänsla
  • Varumärke/produkt
  • Tid
  • Mod

Workshopen avslutade vårens serie av aktiviteter runt hur företag kan använda sociala medier, men vi återkommer med nytt program till hösten. Har du förslag på ämnen eller föreläsare så hör gärna av dig till Cecilia Ödman på ALMI!

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: