Hem > Marknadsföring > Lyssna! Omvärldsbevakning i sociala medier

Lyssna! Omvärldsbevakning i sociala medier

Det viktigaste med sociala media är inte att du själv pratar, utan att du lyssnar på vad andra säger. Även om du inte tycker att ditt företag behöver ha en Facebook-sida, blogga eller Twittra så behöver du ändå avsätta tid för att lyssna på vad andra säger om er, era konkurrenter och branschen. Omvärldsbevakning är förhoppningsvis inte något nytt för dig, du  har alltid läst tidningar, deltagit på mässor och gjort en eller annan kundundersökning, men nu måste du börja bevaka sociala media för att hänga med i svängarna.

Twingly eller Google kan du söka i bloggar eller mikrobloggar över vad som skrivs just nu om ett visst ord. Det är ett bra sätt att snabbt få en känsla för  hur det ser ut just nu för företaget eller varumärket. Vill du automatisera processen så finns det tjänster som kostnadsfritt söker av nätet och en gång om dagen levererar ett resultat till dig via RSS eller mail. Testa till exempel Google Alerts eller Social Mention.

Lösningarna ovan är kostnadsfria, men innebär att du själv får sålla bland kommentarer och inlägg och försöka göra värderingar. Givetvis finns det lösningar där du får alla data serverade i snygga rapporter med nyhetsvärdering och diverse tjänster, men då kostar det förstås pengar. Vill du testa så prova Silverbakk eller Meltwater Buzz.

När du sedan har samlat in mängder av information så återstår frågan vad du ska göra med den? Är målet att identifiera problem med befintlig produkt? Eller att konkurrentbevaka? Eller kanske att hitta framtida medarbetare?

Annonser
  1. 19 maj, 2010 kl. 08:30

    Ett till tips! Den här färdiga snurran byggd på Yahoo Pipes spottar ut allt som sägs i bloggar, Google och mikrobloggar om ett ord el företag. Jag använder den varje dag! http://pipes.yahoo.com/socialmediamonitor/sweden

  2. 19 maj, 2010 kl. 08:56

    Att omvärldsbevaka är mycket viktigt och att man gör det effektivt utan att behöva lägga ned för mycket tid (är det något vi företagare har ont om är det just tid..). Här kommer alla bra verktyg in, bl.a. social mention.
    Jag skrev en bloggartikel för ett tag sedan där jag tipsar om 12st olika verktyg/tjänster för omvärldsbevakning.

    Kolla gärna in den här: http://blogg.usefulinnovation.se/2010/03/01/12-tips-pa-verktyg-for-effektivare-bevakning-pa-webben/

    • 19 maj, 2010 kl. 09:47

      Tack för bra tips, tid är ju som sagt alltid en bristvara och alla sätt att effektivisera omvärldsbevakningen är välkomna.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: