Hem > Marknadsföring > Så här lyckas du med sociala media

Så här lyckas du med sociala media

Tänker du att sociala media är den ultimata lösningen på alla marknadsföringsproblem? Har du också hört att det är enkelt och billigt eftersom man kan göra det själv? Kanske har du dragit igång en fansida på Facebook och funderar över varför du bara har 38 fans, varav 30 är goda vänner? Det är dags att du skaffar dig en strategi över din närvaro i sociala media.

1. Vad ska du prata om?
Sociala media handlar om konversation, dvs du pratar med dina följare/fans/läsare och de pratar med andra om dig och ditt budskap. För att få någon att vilja prata om dig måste du ha något att säga som intresserar din målgrupp.

Inte många kommer att kommentera eller re-tweeta inlägg som ”20% rabatt på produkt X idag” så du måste fundera på vad i din verksamhet som väcker engagemang hos målgruppen. Jobbar du med redovisning kan du sikta in dig på att bli känd som expert på avdrag och har du en handelträdgård så väljer du kanske temat ”odla giftfritt”. Det viktiga är att du själv brinner för ämnet och att det är en fråga som engagerar även andra!

2. Var finns din målgrupp?
Alla finns på Facebook så det är där man ska vara, eller? Över 3,5 miljoner svenskar har konton på Facebook så visst är det en stor marknad, men det är tyvärr inte likvärdigt med att alla dessa är intresserade av din verksamhet. Fundera över om det finns andra kanaler där du når personer som brinner för dina ämnen?

Du som driver handelsträdgård och pratar ”odla giftfritt” kanske får större utdelning av vara aktiv på odla.nu eller bondeliv.se istället? Fråga dina kunder var de finns!

3. Hitta rätt mix
När du identifierat ett antal kanaler i sociala media där du vill finnas är det dags att göra en plan för arbetet. För varje kanal som du valt ut ovan bör du skriva ner varför du tänker vara aktiv där. Det kan till exempel vara så att du har valt Facebook som en kanal och din tanke med det är att genom korta inlägg på Facebook driva trafik till din blogg. Det innebär att strategin blir att skriva intressanta blogginlägg och sedan lägga korta facebook-uppdateringar som får folk att klicka på blogglänken.

4. Mät och följ upp
Glöm inte bestämma dig för vad som är målet med din närvaro i varje kanal – och följ upp att den tid du lägger lönar sig. Får du det antal fans eller följare du önskat? Läser fler bloggen? Ökar kännedomen? Ökar försäljningen?

Artikeln först publicerad på Driftig.nu

Annonser
Kategorier:Marknadsföring Taggar:
  1. 17 juli, 2013 kl. 10:10

    Mitt råd är att det är viktigt att vara långsiktig och uthållig. Min blogg http://www.forsaljningschefen.se, har jag kört i snart 3 år. Den rankas mycket högt tack vara närvaro i Socialmedier.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: